Alle troepen zijn gesetteld op het Jamboree terrein

Gisteren zijn alle Nederlandse troepen gearriveerd op het Jamboree terrein in SeaManGeum. Tenten zijn opgezet met pallets eronder voor het geval dat het gaat regenen en tegen de insecten en andere beestjes. De toegangspoorten zijn omhoog gehaald en de eettafels en stoelen zijn neergezet. We zijn er klaar voor! Tijdens het opzetten van de tenten kreeg troep Kruisspin hoogbezoek, namelijk van voormalig Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki Moon samen met de camp chief en meerdere bestuurders van het World Organization of the Scout Movement (WOSM). Zij namen de tijd om met deelnemers te kletsen over scouting en de jamboree, wat een unieke ervaring!

Vandaag is de eerste programmadag! Elke troep heeft 4 on site programma’s, 3 off site programma’s en een rustdag. De programma’s op het terrein zijn onder andere gericht op Sustainable Development Goals, water activiteiten, sport activiteiten, het leren kennen van de sponsoren en de faith en belief zone. Alle programma’s zijn ingedeeld in de sectoren A, B en C waarbinnen verschillende programma onderdelen plaatsvinden. Elke dag mogen de troepen naar een van de sectoren om de aangeboden activiteiten te bezoeken. Jeugddeelnemers zijn na de eerste dag enthousiast over de programma’s. “Het zijn leuke activiteiten waarbij je andere landen en sporten leert kennen” aldus enkele jeugddeelnemers van troep Kruisspin.

Troepen die een off site programma volgen worden met bussen naar de juiste plek gebracht. Het Jeonju National Museum is een van deze programma’s. In het museum is een Archeologiekamer, een Fine Art-kamer, een Folklore-kamer en een speciale tentoonstellingsruimte. De jeugddeelnemers leren hier kennis maken met de Koreaanse cultuur. Een belangrijk onderdeel uit de cultuur is de klederdracht. Dat moet natuurlijk even worden gepast!