Dat wat ons verbind

Op de World Scout Jamboree delen we allemaal dezelfde cultuur, de scouting cultuur en dat is het geen wat ons verbind. Toch is scouting in elk land weer net iets anders. Dat is ook logisch want iedereen heeft naast de scouting cultuur een eigen cultuur, die jou als scout beïnvloed. Die verschillen zijn soms zichtbaar, en soms niet. Die verschillen mogen er zijn en we accepteren elkaar op een Jamboree zoals we zijn. We mogen trots zijn op waar we vandaan komen, en op het geen dat ons verbind.

Het is leuk om naar de verschillen te kijken tussen Zuid-Korea en Nederland, dat deden we eerder deze week. Moeilijker is misschien om de overeenkomsten te zien tussen ons. We vragen de deelnemers welke overeenkomsten zij de afgelopen weken gezien hebben:

“De OV chipkaart. Nu heet die hier natuurlijk anders maar het systeem is eigenlijk precies hetzelfde. Tijdens onze troepdag gingen we met de metro, ieder had zijn eigen OV kaart, dat ging heel makkelijk!”

“De regen ruikt hetzelfde. Misschien een stom voorbeeld maar toch had ik even een herinnering en gevoel naar thuis. Gek dat zoiets kleins je even aan thuis kan laten denken.”

“In Zuid-Korea zijn ze heel behulpzaam, dat herken ik wel vanuit mijn dorp. Daar proberen we elkaar ook te helpen waar kan.”

“De Zuid-Koreanen zijn best wel vrij, dat had ik niet verwacht omdat je soms nog denkt dat het een heel traditioneel land is. Maar op plekken zoals Hongdae kunnen mensen heel vrij zijn. Ook zijn ze niet bang om te vragen waar we vandaan komen bijvoorbeeld.”

Een aantal leuke en mooie voorbeelden van het gene dat ons verbind. Natuurlijk blijft het een hele andere cultuur!