De laatste activiteiten op de campussen

Vandaag is de sluiting van de 25ste World Scout Jamboree, deze zal in de middag en avond plaatsvinden in een groot station. In de ochtend zijn er voor onze troepen nog leuke activiteiten gepland!

Fire Academy

Ondanks dat er gisteren al een soort van afscheid is genomen, draait de programma carroussel vandaag gewoon door. De troepen vermaken zich weer opperbest in het donkere doolhof, bij het reddend zwemmen en klimmen in het ‘Safety experience centre’ waar ze onder andere een nagebootste aardbeving ervaren. Ondertussen stijgt de spanning wat de sluiting betreft! Het wordt waarschijnlijk een lange zit: eerst met de bus naar het Seoul Wolrd Cup Stadium en vervolgens wachten tot de hele groep van ruim 45.000 mensen een plek heeft gevonden. Er klinken signalen over een diner dat in zakken wordt uitgedeeld en een knallende eindshow met bekende Koreaanse (K-pop) artiesten. Na de show stapt iedereen weer in de bus, terug naar de Fire Academy voor de laatste nacht. En morgen? Dan wordt het avontuur vervolgt. Enkele troepen hebben nog een (deel van de) nareis op de planning staan en sommige troepen beginnen al aan de terugreis naar Nederland. Hoe dan ook: het avontuur gaat verder!

Suwon University

De laatste ochtend op Suwon staat in het teken van sport. De troepen die in Suwon verblijven gaan namelijk basketballen. Zij krijgen een clinic van een professioneel dames basketbal team, en niet zomaar een team. Dit zijn de kampioenen van Zuid-Korea. De deelnemers trekken de gymschoenen aan en worden met een bus naar de gymzaal gebracht. Eerst kijken de deelnemers naar hoe het dames team het doet, daarna mogen de deelnemers in groepen van 80 deelnemen aan de clinic. We sluiten de ochtend af met de gezamenlijke dans en de grote banner verloot!

Hyundai University

De Nederlandse en Finse troepen van deze accommodatie genieten in de ochtend van vrije inloop activiteiten. Zo zijn er onder andere workshops om Koreaanse sleutelhangers en Koreaanse spiegels te maken. Ook de photobooth staat nog aan en in een ander lokaal kunnen de jeugddeelnemers tekenen, met Lego bouwen of domino spelen. In de grote hal worden enkele apparaten en robots van Hyundai gedemonstreerd. Zowel de race stimulator en de spot robot trekken veel bekijks, wat is het gaaf om te zien hoe dit werkt! Tijdens de activiteiten door komt er nog hoogebezoek: de CEO van Hyundai! Enkele jeugddeelnemers gaan met hem op de foto en Kees en Peter van het CMT spreken kort met hem over de ervaring op de Hyundai campus. Na de lunch wordt er nog snel een groepsfoto gemaakt en daarna is het tijd om in de bus te stappen. Op naar de sluitingsceremonie!

Catholic University

De IST’ers brengen een bezoek aan het concertgebouw waar ze gaan luisteren naar een internationaal koor en orkest, het blijkt één van de beste concertzalen van het land te zijn. De IST’ers worden warm ontvangen en de opvoering is erg mooi. Bekende nummers van Frozen, Mission Impossible en de Lion King komen voorbij. Bij de laatste nummers wordt er flink meegeklapt, de dirigent geeft het publiek aan hoe hard ze op welk moment moeten klappen. De IST’ers overhandigen de dirigent een Nederlandse das, daarna stapt de burgemeester nog het podium op en geeft nog een laatste wens mee aan de IST’ers.