Knallende afsluiting!

Het einde van de Jamboree is in zicht en alle troepen reizen af naar het Seoul World Cup Stadion voor de grote afsluiting. Bussen volgeladen naderen Seoul waar alle deelnemende landen nog een keer verzamelen. Vanuit de bus wandelen de jeugddeelnemers in een lange slang naar het stadion. Stapje voor stapje richting het stadion en nemen dan plaats op de tribune. Alle troepen ontvangen bij binnenkomst een tas met eten, dat wordt smullen! Ook ontvangen ze een tas met leuke cadeautjes. In elke tas zit wat anders: lampjes, knuffels en nog veel meer!

Het officiële gedeelte van de show begint en ondertussen wandelen nog vele scouts naar binnen. De opening wordt gestart met foto- en videobeelden van afgelopen week. Ook zien we foto’s van de plekken waarnaar alle landen zijn verplaatst. Het is leuk om te zien wat de andere landen de afgelopen dagen gedaan hebben! Tijdens het officiële gedeelte van de show speecht de president van Zuid-Korea en de secretaris generaal van de WOSM. Ook spreekt nog iemand van de organisatie de deelnemers toe. Daarna is er wat ruimte om het diner pakket op te eten. Hier en daar wordt ondertussen nog flink geswopt!

Het tweede gedeelte van de eindshow bestaat uit K-pop optredens, iets wat echt past bij de Koreaanse cultuur! Door drie Koreaanse presentatoren worden de dansers en zangers aangekondigd. Dat dit zo snel achter elkaar gaat is erg spectaculair om te zien. De gekleurde lampjes zwaaien door de lucht en iedereen beweegt lekker meer met de muziek. We kunnen genieten van wel achttien verschillende optredens, wat een feest! De show wordt afgesloten met een gezamenlijk optreden door alle zanggroepen. Ze zingen samen over de Jamboree. Het is een mooie en spectaculaire afsluiting van de 25ste World Scout Jamboree! Deze editie was een bijzondere, met een leuke en bijzondere afsluiting. Op naar de 26e editie in Polen, tot dan!