Wandelen, kletsen en swoppen onder groene bogen!

Op veel wandelplaatsen op het hele Jamboree terrein staan grote bogen met beplanting. In deze bogen hangen waterinstallaties die om de zoveel tijd aanspringen en op de grond zijn twee lopen paden gemaakt van touw. Dat is lekker verkoelend, loopt fijn, blijft lang goed en zie je hier in Zuid-Korea wel vaker. Alle scouts wordt geadviseerd om onder de bogen door te wandelen, zodat ze fijn in de schaduw lopen. Gedurende de dag wordt er veel gebruik gemaakt van de groene bogen, hierdoor hangt er een gezellige sfeer! Er wordt niet alleen onderdoor gewandeld, maar ook geswopt!

De vele gesprekken die tijdens het wandelen ontstaan zijn vaak een aanleiding om badges, dassen of andere accessoires te swoppen met deelnemers uit andere landen. Dit gebeurd lopend én ook met een kleedje op de grond. Het lijkt soms net de vrijmarkt tijdens Koningsdag! In alle bogen zijn mensen op zoek naar de beste plek om te gaan staan of zitten met hun swopartikelen. Niet alleen door Nederlandse scouts, maar door scouts vanuit de hele wereld wordt massaal geswopt! Waar door de ene scout alle swopartikelen worden geaccepteerd, zijn er ook scouts die heel kritisch kijken naar wat zij in handen krijgen. En vinden ze de artikelen niet goed genoeg? Dan gaat de deal niet door. Ook onze Nederlandse scouts hebben na twee dagen al veel geswopt, van badges en dassen tot aan t-shirt en hoeden!