Wat doet troepstaf?

Deelnemers gaan in troepen van 36 jeugdleden naar de WSJ23 te Zuid-Korea. Troepstafleden begeleiden hen in het traject naar de WSJ toe, tijdens de WSJ zelf, en natuurlijk achteraf tijdens een gezellige reünie. Elke troep wordt door een troepstafteam bestaande uit 4 mensen begeleid.

Wat doet troepstaf?

In het Nederlands contingent staat een actieve inbreng van alle contingentsleden voorop. Troepstaf faciliteert de inbreng van jeugddeelnemers. De functie is troepoverstijgend, troepstaf is  niet alleen actief voor de eigen troep, maar ondersteunt en versterkt ook andere troepen waar nodig. Troepstaf doorloopt daarnaast ook een eigen traject. Samen met het Contingent Management Team (CMT) zorgt troepstaf voor de eigen voorbereiding en ontwikkeling. Veel meer dan bij vorige edities, is er deze keer mogelijkheid tot eigen inbreng. Vanaf begin 2022 tot eind 2023 is troepstaf actief in het Nederlands Contingent. In deze periode komt troepstaf meerdere keren bij elkaar met andere troepstafleden en CMT om met elkaar te overleggen en ervoor te zorgen dat de jeugddeelnemers een fantastische tijd zullen hebben. Dit kunnen een aantal avonden, dagen en ook weekenden zijn. Met de troep zorgt troepstaf voor vier leuke troepweekenden en een contingentskamp. Daarnaast zijn er enkele troepstafdagen- en weekenden samen met andere troepstaf en CMT.

Troepstafteam

Elke troep wordt straks begeleid door een troepstafteam van vier mensen die samen in ieder geval de volgende competenties beheersen:

• Programma maken en uitvoeren
  • Communicatie