Heldenbok troepweekend 4

Het laatste troepweekend was aangebroken en we kwamen samen in Voorburg.
Om half 8 moesten we verzamelen bij scouting Sint Maarten-Hildegard.
Na binnen te zijn gekomen moesten we onze bedden gaan klaarleggen. Tegelijkertijd liepen de Heldenbokkies af en aan bij de troepstaf om te gaan ‘inchecken’.
Daar werden een aantal papieren gecontroleerd.
Ook kregen we heldenbok t-shirts! (Onze leiding had onze namen er al ingezet, blijkbaar zijn we niet te vertrouwen.)

Nadat iedereen zich had geïnstalleerd was er tijd om een spel te spelen. Met een fantastische Cluedo rip-off werden we beziggehouden op het veld.
Je moest hints verzamelen over welk insect een moord had gepleegd en waar dat was. Je kon van post naar post rennen om de hints te vinden, maar pas op dat je niet getikt wordt! Het gekkenhuis zit al vol genoeg. En er is een lamp gemold.

Tijdens het renspel kon je solliciteren voor de functie van PL of APL.
Daarna zou de troepstaf geschikte Heldenbokken uitkiezen en even later werden die geridderd tot PL of APL.
Ondertussen was iedereen al best moe. We kregen tijd om nog wat te chillen voor we gingen slapen.
Sommige mensen gingen pokeren, andere kletsen of lezen.

De volgende ochtend stonden we op volgens het inmiddels bekende 3 × 30 minuten schema.
Er werd rustig ontbeten en daarna afgewassen en opgeruimd.
Na het ontbijt gingen we een doordraaispel spelen met 4 onderdelen die we met 4 verschillende groepen afgingen.
Het eerste onderdeel was het maken van Pizza met Jesper. Hij werkt bij Domino’s en had voor ons wat spulletjes meegenomen van de winkel om te gebruiken.

Het tweede onderdeel was seksuele voorlichting. Hier kregen we kort wat basis dingen te horen over anticonceptie en soa’s.
Maar de meeste tijd werd besteed aan het belangrijkste: wederzijdse toestemming.
We hebben een filmpje gezien waarin thee als een metafoor wordt gebruikt voor het prachtige geschlechtsverkehr. Zo werd het werkwoord ’theeën’ geboren, een synoniem van batsen. ( ik thee, hij theede, wij hebben getheed).
Ironisch tenoeg stonden in de kamer waar de voorlichting werd gegeven zelfgemaakte penisbeeldjes.

Daarna kregen we wat belangrijke dingen over cultuurverschillen te horen.
De grootste boodschap was eigenlijk dat ze er kunnen zijn en dat je er in veel gevallen rekening mee moet houden.
Tot slot moesten we een soort puzzel oplossen waar we werden gepusht tot het afgaan van vooroordelen, waarna onze troepstaf ertussen kon komen met iets als: ‘Lieve kinderen, het is niet goed om vooroordelen te hebben.’. Dat het zo zou gaan lopen, was al aan het begin duidelijk.

Die middag zijn we flink bezig geweest met de I-scout.
Hierin konden troepen onderling tegen elkaar streden door het verdienen van punten.
Deze kon je krijgen met 3 soorten opdrachten: werkstuk, fysieke opdrachten en internetopdrachten.
Hiervoor hebben we dingen gedaan als een insect pionieren, een scouting logo tekenen met strava of uitzoeken wie The Blue Beetle is.
Wij zijn natuurlijk eerste geworden.

Eerder die dag kregen we de schrik van ons leven: we moesten bij enge vreemde mensen in huis.
Die avond zouden we op Home Stay gaan. Dat betekende dat we die avond zouden verblijven bij een familie uit de buurt.

Toen we die avond terugkwamen moesten we onze snacks en hout meenemen.
We waren namelijk uitgenodigd voor een parté bij troep Vuurlibel. Er was een silent disco en een kampvuur.
Ook vermaakten sommigen zich met het spelen van spelletjes.
Wij gingen braaf om 11 uur terug naar ons eigen nest. Mijn oma zou trots op mij zijn.
Om 12 uur moesten wij stilletjes gaan slapen, dus hebben wij dat gedaan. Om 4 uur ’s ochtends.

De ochtend erna strompelden we van onze matjes voor het ontbijt. Na het ontbijt moesten we al onze zooi opruimen.
Toen dat eindelijk klaar was gingen we een chaos spel doen. Verassing: het was chaos.
We moesten met een app uitzoeken hoe we op bepaalde plekken in Seoul konden komen en die plekken dan zoeken op het scoutingterrein in Voorburg.
Of tenminste dat denk ik… Later die ochtend kregen wij de opdracht om zelf één dag in Seoul te plannen.
De meeste van ons wilden graag naar het Science Museum en een winkelcentrum.
Anderen gaan naar een gevangenismuseum. Ook dit was flinke chaos, maar uiteindelijk is het  gelukt.

Toen dat klaar was, gingen we Holandse Leeuwen Hollandse Heldenbokken spelen.
Ik denk niet dat dat spel verder uitgeleg hoeft te worden. Er zijn geen gewonden gevallen.
Er was nog wat tijd over en toen hebben de Heldenbokkies een paar potjes 15 tellen in de rimboe gespeeld.

Terwijl wij spellen aan het spelen waren, waren de IST’ers die ons dat weekend hielpen druk bezig met pannekoeken voor ons aan het bakken.
Toen die klaar waren, konden we lunchen nomnomnom. Dankjewel Esmee en Anne!
Niet veel daarna kwamen onze ouders het terrein op voor een presentatie over onze reis. Terwijl zij moesten opletten hebben wij deze kiekjes gemaakt:

Ten slotte was de presentatie afgelopen en moesten we allemaal weer naar huis.
We mochten eerst nog allemaal zeggen wat we het leukste hadden gevonden.
Een onverwachte uitkomst: de home stay was het populairst. Het weekend was weer een succes.

Geschreven door Rikki en Myrna