Het eerste troepweekend van de Oranjetipjes!

Vrijdag

Het heeft even geduurd maar eindelijk was het moment daar, de deelnemers van de Troep Oranjetipje hebben elkaar voor het eerst ontmoet! Op vrijdag 1 april stonden we om half 9 met bijna alle deelnemers in Scoutinggebouw Dutmella waar de ouders en verzorgers nog even snel een theetje mochten doen maar dan was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Het was nog best een beetje spannend zoveel nieuwe mensen, hoe gaan we iedereen zo snel mogelijk leren kennen? Daar had de troepstaf een antwoord op, speeddaten! Iedereen had een voorwerp meegenomen waar een super tof verhaal achter zat, tijdens het speeddaten konden we hierover vertellen. Daarna stond er op de planning om wat afspraken te maken, dit deden we door middel van stellingen. Zo ging het bijvoorbeeld over bedtijd maar ook over wie waar slaapt! Al snel kwamen we tot een compromis en was het tijd voor het kampvuur waarna we lekker zijn gaan slapen.

Zaterdag

Na het wakker worden moesten we meteen aan het werk. Alle matjes moesten opgerold worden want overdag was er opkomst van de bevers en welpen van Scouting Dutmella. We begonnen de dag met ochtendgymnastiek, iets wat veel gedaan wordt in Zuid-Korea (daarnaast werden wij ook meteen wakker). Ons eerste ontbijt samen was al meteen een uitdaging, brood smeren en eten met stokjes! Na de afwas hebben we buiten onze tijdcapsule gemaakt! De opdracht was om een brief te schrijven naar ons zelf, om na het Jamboree (op de reünie) terug te lezen. En omdat wij natuurlijk de Oranjetipjes zijn, hebben wij onze brieven gevouwen tot mooie vlinders! Nadat we onze tijdcapsule op slot hadden gedaan kregen we te horen dat we een stukje gingen lopen. Iedereen pakten zijn rugtas nog niet wetend waar we heen gingen. Uiteindelijk kwamen we aan in het Noord-Brabantse dorpje Son, waar we al een paar andere Nederlandse troepen hebben ontmoet! We deden samen met de Pijlstaartvlinders (een andere troep) een leuk spel, waar een beetje duwen en trekken wel was toegestaan. Hierna volgden een heerlijke Zuid-Koreaanse lunch, vegetarische noodles! Terwijl iedereen lekker zat te geniet van de lunch, konden we mensen uit de andere troep een beetje leren kennen. Na de lunch scheiden onze wegen en gingen wij verder met het volgende spel, de crazy 89. Hierin staan 89 gekke en leuke opdrachten waar je punten mee kon verdienen, wie als team uiteindelijk de meeste punten had had natuurlijk gewonnen! Het winnende team was groepje 3. Rond 16.00 liepen we weer terug naar Scouting Dutmella waar we buiten even wat dronken en genoten van een heerlijke stroopwafel. Hierna was er vrije tijd, behalve voor de mensen die zich hadden ingeschreven voor het koken! Op het menu stonden maar liefst drie Zuid-Koreaanse gangen, zo luxe hadden we bij scouting nog nooit gegeten! Als voorgerecht hadden we gefermenteerde bonen soep, waar veel mensen verrast waren omdat het eigenlijk toch best lekker was. Als hoofdgerecht stond er bibimbap op het menu, dit is eigenlijk een soort Zuid-Koreaanse poké bowl. Er waren ontzettend veel dingen die je erin kon doen, zoals spinazie, ei en wortel. Als toetje hadden wij het welbekende mochi, een soort rijst deegje met zoete bonen vulling. In de avond hadden we yoga oefeningen gedaan, maar dat werd in plaats van rustgevend een hele workout! Gelukkig konden we daarna wel weer even relaxen dit deden we door meditatie en een heerlijke sheet mask. Een aantal mensen waren al zo zen dat ze lekker gingen slapen, de rest genoot nog even van het warme gezellige kampvuur.

Zondag

Op de laatste ochtend hadden we 4 tafels staan met ieder een troepstaf er bij. We werden in 4 groepen gezet en gingen om de beurt langs bij de tafels. Aan deze tafels hebben we verschillende leuke dingen geleerd over de jamboree, zo leerden we bij Hens de 17 werelddoelen van de VN via een memorie. Deze doelen zijn ook erg belangrijk bij de WSJ. Bij Carissa kregen we te horen over The International Award for Young People. Dit is een individuele doelstelling waarin je 3 doelen stelt: een maatschappelijk doel, een sportief doel en een persoonlijk doel. Als je deze doelen behaalt hebt kan je een gouden, zilveren of bronzen medaille halen, afhankelijk hoelang je erover hebt gedaan (super tof om wat beter naar te kijken). Bij Jelle hebben we een voorkeur voor ons buddy opgegeven en bij Astrid hebben we naar fotoboeken gekeken van de WSJ in 2015 in Japan. Daarna hebben we nog wat spelletjes gedaan zoals levend kwartet ect. Na het zien van het resultaat van onze dassen kwamen om 3 uur de ouders/verzorgers voor een presentatie gegeven door 4 jeugddeelnemers. Hierin werd verteld over de Jamboree en was er ruimte voor vragen. Daarna hebben we nog even samen afgesloten en ging iedereen weer lekker naar huis. Mocht je nog meer vragen hebben neem gerust contact op via de mail en houd instagram in de gaten voor meer leuke kiekjes!