Koreaans dineren en Hollands klompdansen op TW3

Door troepreporter Lisa

Vrijdag 17 maart was het alweer tijd om naar het derde en laatste troepweekend te fladderen. We waren dit keer te gast bij Scouting Oisterwijk. Nadat alle vlinders waren aangekomen en hun spullen hadden gedumpt in de slaapzalen konden we echt beginnen. We begonnen het weekend gelijk goed met avondspel in een nabijgelegen bos. Marc had namelijk een smokkelspel voorbereid! Uiteraard geheel in Atalanta-thema, want het was voor het smokkelteam de bedoeling om zoveel mogelijk zelfgemaakte vlindertjes te smokkelen. Het andere team (douaniers) moest proberen zoveel mogelijk smokkelaars tegen te houden door ze te tikken. Vervolgens speelden we het spel nog een keer, alleen dan met de rollen omgedraaid. Daarna was het weer tijd om terug te keren naar het clubgebouw. De rest van de avond was er tijd om gezellig buiten bij het kampvuur te zitten of binnen een spelletje te spelen.

Na het ontbijt zaterdagochtend stond er een presentatie op de planning, waarin de troepstaf ons meer vertelde over onder andere de voorreis en ons toch wel uitzonderlijke vliegschema. Na deze prachtige presentatie was het tijd om even te lunchen.

In de middag deden we mee aan de Cyberhike. De Cyberhike is eigenlijk een soort iScout alleen dan geheel in Jamboreethema. Een deel van de troep ging aan de slag met allemaal doe-opdrachten. Zo werd er een wandelende tak gepionierd, een wc-collage gemaakt en gedanst op “Dance the Night Away”. Ondertussen speurden andere vlindertjes het internet af op zoek naar antwoorden op reisvragen. De reisvragen waren opgedeeld in drie categorieën: insecten, WSJ & Korea. Voor elke goed afgeronde doe-opdracht kon je twee reisvragen kopen. De troep die de meeste reisvragen goed beantwoordde won de Cyberhike. Troep Atalanta belandde uiteindelijk op een mooie 9e plek!

Terwijl we de hele middag druk bezig waren met de Cyberhike kwam Omroep Brabant ook nog even op bezoek. Dit leidde uiteindelijk tot een prachtig diepte-interview met Lotte & Robin. Onze inmiddels wereldberoemde vlindertjes hadden het onder andere over het bekostigen van de reis en plastische chirurgie.

’s Avonds kregen we een heerlijke Koreaanse maaltijdbox. Voor het CMT natuurlijk een uitstekend moment om op bezoek te gaan bij troep Atalanta en een hapje mee te eten. De rest van de avond stond vooral in het teken van kaartspelletjes en karaoke (zonder microfoons). Maar gelukkig was daar ons eigen Atalanta-entertainmentteam, die er ook zonder microfoons een feestje van wist te maken! Vanaf nu ook in te huren voor al uw feesten en partijen heb ik vernomen. Na deze gezellige avond was het voor de vlindertjes de hoogste tijd om hun coconnetje in te kruipen.

Nadat alle vlindertjes hun maagje weer hadden gevuld, begonnen we de zondagochtend met het culturenspel. Elke patrouille had een eigen ruimte met een eigen cultuur. Het was de bedoeling dat er uit elke patrouille telkens drie mensen bij een andere cultuur op bezoek gingen. Het doel was om erachter te komen wat de do’s & don’ts waren van elke cultuur.
Wanneer mag je een slok drinken nemen? Over welke onderwerpen mag je absoluut niet over praten? Wanneer mag je aan tafel plaatsnemen?
Sommige vlinders zijn daar echter nooit aan toegekomen, omdat ze al na enkele seconden/minuten de ruimte moesten verlaten. Vaak omdat ze de cultuur dusdanig beledigd hadden dat de ruimte verlaten de enige optie was… Na afloop bespraken we nog kort wat er in welke ruimte wel en niet wel getolereerd.

Nadien was het tijd om de laatste dag van het troepweekend oer-Hollands af te sluiten. De troep werd opgesplitst in twee groepen. Patrouille Alpha en Omega mochten hun klompen tevoorschijn halen, want het was tijd voor een workshop klompendansen! Die was absoluut leuker dan iedereen had verwacht. Terwijl beneden fanatiek werd gedanst, stond er boven voor patrouille Delta en Sigma een Hollandse lunch inclusief broodje frikandel, kroket of kaassoufflé klaar. Naderhand wisselden de groepen om.

Toen alle vlindertjes ervan waren overtuigd dat ze de klompendans hadden overleefd, was het tijd om nog een uurtje te dansen. Alleen dit keer met heel de troep. De een ging het klompendansen iets beter af dan de ander, maar uiteindelijk is het heel troep Atalanta gelukt! Achteraf was er wel een enkel vlindertje die opbiechtte flink pijn te hebben aan zijn inmiddels al redelijk oude pootjes.

Langzamerhand kwam het troepweekend ten einde. Na de informatieve presentatie voor alle ouders, deden we nog één keer de klompendans om het af te leren. Het was wederom een keigezellig weekend! Gelukkig fladderen we over twee maanden alweer met z’n allen naar Ommen voor het contingentskamp.